Overzicht
NederlandsEnglish
Actueel

Elektrisch vervoerSneller en verderVoor- en nadelenHistorie



 

Zoeken

 

Elektrisch vervoer:
voor- en nadelen

Hoewel wij na een aantal jaren van experimenteren de voordelen van onze matige snelheid elektrostadswagen vonden opwegen tegen de nadelen, tot een doorbraak ten gunste van dit soort voertuigen zou het niet komen. Ondanks het feit, dat de ritprijs met circa 1,5 eurocent per afgelegde kilometer veel lager is dan die van de zuinigste auto met explosiemotor en de actieradius van gemiddeld 100 kilometer ruimschoots voldoende zou zijn geweest voor de meeste autogebruikers in hun woon-werkverkeer, maakte de elektrowagen geen kans vanwege de in de ogen van de meeste weggebruikers te lage snelheid. Vele stadsritten die door ons werden uitgevoerd ‘tegen’ een gangbare auto leverden steeds hetzelfde resultaat op: de eindbestemming werd door beide voertuigen vrijwel steeds in dezelfde tijd bereikt!

Elektrobusje
De omgebouwde Peugeot 205 verlaat
het terrein van De Twaalf Ambachten.


Er was één nadeel, dat een reguliere ombouw van voertuigen lelijk in de weg stond. Dat is het accugewicht, dat in praktisch alle gevallen zeker 10% te hoog was ten opzichte van het voertuiggewicht in verhouding tot het oorspronkelijke gewicht, zoals dat op het kentekenbewijs vermeld stond. Ondanks vele brieven aan en onderhandelingen met diverse instellingen, zoals RDW centrum voor voertuigtechniek, het politieverkeersinsituut en het ministerie van verkeer en waterstaat met zelfs een persoonlijk verzoek aan de minister van verkeer en waterstaat lukte het ons niet die tien procent overwicht geaccepteerd te krijgen bij de RDW-herkeuring na ombouw. Als reden werd opgegeven de Europese regelgeving, die een aanpassing in Nederland van het keurings-regelement niet toestaat. Dit betekende concreet, dat een belangrijk experiment praktisch kansloos werd gemaakt. Eigenaardig genoeg bood alleen de politie ons nog een kans, door bij wegcontroles ingevolge de ‘wet-Mulder’ 10% extra gewicht op beide assen toe te staan. Het was het politieverkeersinstituut dat ons hierop attendeerde. Bij keuring moest dus tenminste 10% van het accugewicht afwezig zijn…

Door twee te zware proefvoertuigen een snelheidslimiet te geven van 45 km/u omzeilden we het keuringsprobleem, omdat bij deze snelheidslimiet niet meer van een ‘auto’ sprake is, doch van een 'lorry', ook voor de verzekering. Het voertuig reed dan ook zonder kenteken! Wegenbelasting op elektrische auto’s was al afgeschaft; gekeken werd naar een geldige verzekeringspolis.
Voor ons was de ’45 km/u’-status echter geen oplossing, al konden we er wel bepaalde experimenten en motortests mee uitvoeren.
Wat de verzekering betreft: met Interpolis konden we een gunstige regeling treffen, zowel voor de verzekering van de ‘lorries’ als voor die van een goedgekeurd voertuig, zoals onze Peugeot 205, die door de RDW-keuring gekomen is dankzij een asgarantie van Peugeot-Parijs op basis van de snelheidslimiet van 60 km/u. Interpolis berekent voor deze nog altijd rijdende Peugeot de halve premie met alle normale faciliteiten, zoals no-claimkortingen.